4/28/2015

Poradnik ślubny - jak wygląda pierwsze przedślubne spotkanie z księdzem?

Na pewno wiele z Was, stojąc jeszcze przed załatwianiem ślubu w Kościele zastanawia się, jak wygląda to pierwsze, oficjalne spotkanie z księdzem. Ja sama przed spotkaniem odczuwałam strach, zastanawiałam się, czego się w ogóle spodziewać, dla mnie zawsze spotkania z księdzem czy tym bardziej spowiedź - są mega stresujące i na prawdę nie wiem dlaczego! Może na początku wspomnę jeszcze o tym, kiedy najlepiej jest wybrać się do księdza, aby ustalić datę i godzinę ślubu. Jeśli jest to popularny pod względem ślubów miesiąc, radzę wybrać się jak najwcześniej. My ustaliliśmy datę ślubu w Kościele 8 miesięcy przed ślubem, wybraliśmy najlepszą dla nas godzinę, ponieważ jeszcze wtedy nikt nie był zapisany na tą datę. Kiedy jest to pierwsze oficjalne spotkanie z księdzem? Minimum trzy miesiące przed ślubem.


Aby dowiedzieć się, jak wygląda to pierwsze spotkanie, napisałam wiadomości do bardziej doświadczonych koleżanek. Oczywiście uspokoiły mnie, że nie będzie tak źle, jak mi się wydaje. Dobrze jest też trafić na miłego księdza, który zrozumie, że ślub to ogromny stres dla Narzeczonych. 
Tak, jak napisałam wcześniej, pierwsze spotkanie powinno odbyć się minimum trzy miesiące przed ślubem, jest to oficjalne zgłoszenie ślubu. Na to spotkanie musicie przyjść we dwoje, po to, aby ksiądz zobaczył, że chcecie z własnej woli wziąć ślub, bez żądnego przymusu. :)

Jak wygląda to spotkanie, o co ksiądz pyta? Przede wszystkim wpisuje do księgi oficjalne zgłoszenie ślubu., będzie potrzebował Waszych danych, imion rodziców, nazwisko rodowe matki, będzie pytał o Wasze wykształcenie i pracę a także o to, w jakim Kościele mieliście chrzest i bierzmowanie. Oczywiście na początku ksiądz pyta o to, czy nie jesteście ze sobą spokrewnieni, czy nie mieliście wcześniej ślubu. Może Was też pytać o to, ile czasu się znacie, czy mieszkacie razem, więcej pytań nie pamiętam, więc nie były one szczególne. :)

Co dalej? Dalej wystawia każdemu z Was 'obiegówkę', na której na pierwszej stronie wypisane jest Wasze imię i nazwisko, data zgłoszenia oraz data ślubu. Kolejna strona to katechezy przedślubne, czyli miejsce na trzy wpisy w poradni rodzinnej oraz jedno miejsce na wpis z katechezy z księdzem. Następna strona to spowiedź przedślubna. Spowiedzi, jak na pewno wiecie są dwie, pierwsza trzy miesiące przed ślubem, a druga kilka dni przed. Pod informacjami o spowiedziach są miejsca na podpisy, czyli po spowiedzi podajecie księdzu w konfesjonale tą kartkę i podpisuje się. Ostatnia strona mówi nam o dokumentach, które należy dostarczyć księdzu. Następne spotkanie mamy pod koniec maja, będziemy spisywać wtedy protokół przedślubny, więc musimy dostarczyć większość dokumentów, czyli: metryka chrztu i świadectwo bierzmowania, dowód osobisty, ostatnie świadectwo katechizacji szkolnej, świadectwo ukończenia katechez przedmałżeńskich, zaświadczenia z USC stwierdzające brak okoliczności wyłączających z zawarcia małżeństwa oraz dane świadków (w tygodniu poprzedzającym ślub, należy dostarczyć jeszcze: zaświadczenie o wygłoszonych zapowiedziach, potwierdzenie odbytych spowiedzi, poświadczenie udziału w katechezach w poradni rodzinnej). Ja kilka dokumentów już załatwiłam, pierwszą spowiedź też mamy już za sobą, pod koniec tygodnia mamy spotkanie w poradni rodzinnej, więc wszystko posuwa się do przodu, oby tak dalej! Maj będzie mega trudnym dla nas miesiącem, mamy sporo spraw do załatwiania, w tym moja magisterka, ale będzie dobrze, musi być :)

Mam nadzieję, że ten post komuś się przyda. Wiem, że dla niektórych to, co napisałam jest oczywiste, ale może ktoś, tak jak i ja, potrafi denerwować się z byle powodu, może kogoś tym postem trochę uspokoję. ;)) Nie każdy ma możliwość rozmowy z kimś, kto jest teraz 'na czasie' z tematem ślubnym. Co, jak co, ale załatwianie ślubu wymaga sporo czasu. W razie pytań służę pomocą. 

___________________________________________________


AKTUALIZACJA!


Na blogu pojawiły się trzy wpisy z zawieszkami na wódkę, pierwsze to szablon kółeczek, które można przykleić np. do serwetki (te zawieszki miałam na własnym ślubie) - KLIK, szablon z okrągłymi zawieszkami ze wzorem kwiatów - KLIK oraz szablon z prostokątnymi zawieszkami również ze wzorami w kwiaty - KLIKW ślubnej kategorii wpisów, znajdziecie różne inspirujące jak i pomocne teksty np.:  wpis o winietkach, o tym, czy warto mieć je na swoim weselu, zrobiłam też dla Was szablony winietek - KLIKKLIK, wzór ankiet dla gości weselnych - KLIK, pomysł na koszyk ratunkowy SOS do łazienki, dodałam też wpis z harmonogramem ślubnych przygotowań. W kategori tej są również posty na temat załatwiania zespołu weselnego, kamerzysty, fotografa, sali weselnej - pojawiły się pytania, jakie możecie zadać tym osobom przed podpisaniem z nimi umowy, napisałam tekst na temat organizacji wieczoru panieńskiego, o wiązance ślubnej i inspiracjach na kolory przewodnie wesela, o pierwszej przedślubnej wizycie u księdza, pojawił się również protokół przedmałżeński. Na blogu nie brakuje ciekawych i pomocnych postów napisanych z perspektywy młodej żony - np. przesądy, emocje w dniu ślubu, jak ubrać się na przymiarkę sukni ślubnej, niezbędnik panny młodej i inne.



E-maile z prośbami o pliki wysyłajcie do mnie na adres podany wyżej. Nie wysyłam wiadomości na e-maile, które podajecie w komentarzu.




Pozdrawiam, Ewelina.


 Zapraszam na FACEBOOK BLOGLOVIN INSTAGRAM | ALLEGRO

14 komentarzy:

  1. Tak jak rozmawiałyśmy, formalności moim zdaniem jest za dużo, że nie dziwię się wcale, że wielu ludzi to zniechęca do brania ślubu kościelnego np. moją koleżankę, której ksiądz zaczął robić problemy, jak się okazało, że miała zwolnienie z religii w liceum :/ W końcu wzięli sam cywilny w obecności świadków i najbliższej rodziny i na tym póki co stanęło. Ja mam ogólnie negatywny stosunek do tych wszystkich formalności (co ciekawe jestem prawnikiem z wykształcenia ;)), bo moim zdaniem powinny być potrzebne jedynie odpisy odpowiednich sakramentów, 1 spowiedź i tyle, bo to najważniejsze, a nie srele duperele, jakby człowiek mało miał roboty i przygotowań do Wielkiego Dnia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. moim zdaniem tego wcale nie ma aż tak dużo...o wiele lepiej wszystko zalatwiliśmy z księdzem niż w USC...tam to była masakra ;/ w dodatku "przemiła" urzędniczka..
      bardziej zastanawia mnie po co ludzie biorą śluby kościelne skoro są daleko od kościoła, od Boga, od wiary..nie wiem, na pokaz? a potem narzekają że tyle załatwiania, spowiedź, że nie można mieszkać ze sobą przed ślubem itp itd. Od nas ksiądz brał tylko najważniejsze dokumenty, nie wymagał nie wiadomo czego.

      Usuń
    2. Myślę, że bywają sprawy, w których człowiek jeszcze więcej musi załatwiać. Jeśli trzeba, to nie ma wyjścia, procedur się nie przeskoczy. Trzeba wszystko przetrwać i cieszyć się małżeństwem. :)

      Usuń
  2. Ja będę mieć na razie jedynie cywilny+ skromny obiad, a jak już troszkę nazbieramy pieniędzy to weźmiemy ślub kościelny + wielkieee wesele :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, na ślub kościelny i wesele - spoooro pieniędzy potrzeba..

      Usuń
    2. Nie jesteś na to za młoda Miss Cosmo? Jestes w moim wieku....

      Usuń
  3. ja już dawno odbyłam pierwsze spotkanie z księdzem :-) Nawet było bezstresowo :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to świetnie, że poszło Wam tak sprawnie! U nas też było dobrze.

      Usuń
  4. Już widzę minę Księdza na spotkaniu gdy mówię że razem mieszkaliśmy przez jakiś czas.. :O

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uważaj, żeby ksiądz egzorcyzmów nie odprawiał na was ;o)

      Usuń
    2. Może nie będzie tak źle. :):)

      Usuń
  5. W przyszłości na bank się przyda :D jak na razie ślubu nie planuje :D pozdrawiam i zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. wiesz co jak miałam robione testy z 3 lata temu to nic nie wyszło ;/ u laryngologa też ok. Kazali za jakiś czas powtórzyć testy, bo często nic nie wychodzi a jak zaczyna wszystko kwitnąć to okropnie się czuję więc coś jest na rzeczy...a w mojej rodzinie sami alergicy więc wiem jak to wygląda :)
    skoro czujesz tą "gulę" to możesz iść, może jesteś alergikiem i Ci pomogą :)

    OdpowiedzUsuń